Diagnoza dysleksji, dysgrafii i dysortografii

Służy ocenie przyczyn trudności i niepowodzeń szkolnych dziecka w zakresie:
dysleksji – trudności z czytaniem, rozumieniem czytanego tekstu, ortografii, pamięci krótkotrwałej oraz słuchu fonemowego,
dysortografii – trudności z pisaniem, poprawnością pisowni, świadomością fonologiczną,
dysgrafii – trudności w pisaniu ręcznym, w tym z czytelnością pisma, szybkością pisania oraz precyzją ruchów pisarskich.

W celu uzupełnienia badania zaleca się wykonanie dodatkowej weryfikacji poziomu rozwoju intelektualnego testem *Stanford Binet 5.


Czas trwania: 120 min.
Kto prowadzi? Certyfikowany diagnosta.
                                                                                                                                                
1. Dysleksja – trudności w nauce czytania i rozumienia tekstu
Objawy:
-Wolne, niepłynne czytanie, częste zgadywanie słów.
-Mylenie podobnych liter (np. b–d, p–g).
-Problemy ze składaniem liter w słowa i słów w zdania.
-Trudność z rozumieniem przeczytanego tekstu.

PRODUCING

2. Dysortografia – trudności w poprawnym zapisie słów
Objawy:
-Liczne błędy ortograficzne, nawet przy znajomości zasad.
-Mylenie liter o podobnym brzmieniu (np. ó–u, rz–ż, ch–h).
-Brak interpunkcji lub jej niewłaściwe użycie.
-Zniekształcanie pisowni wyrazów, np. pomijanie liter.

PRODUCING

3. Dysgrafia – trudności w estetycznym i czytelnym pisaniu
Objawy:
-Niekształtne, nierówne pismo, trudne do odczytania.
-Nierównomierny nacisk długopisu lub ołówka.
-Problemy z utrzymaniem proporcji liter i odstępów między nimi.
-Wolne tempo pisania, szybkie męczenie się podczas pisania.

PRODUCING

Polityka prywatnościCentrum Diagnozy i Terapii Zdrowy Smyk 2021Realizacja: ZebraWeb
plus-circle