Diagnoza ADHD

To złożony proces, który wymaga wieloaspektowego podejścia. Z tego powodu rozpoznanie ADHD związane jest z koniecznością przeprowadzenia szczegółowego wywiadu z rodzicami dziecka, zebrania danych o jego funkcjonowaniu w placówce, do której uczęszcza, obserwacji bezpośredniej dziecka, jak również przeprowadzeniu dodatkowych badań funkcji wykonawczych i poznawczych.

Łączny czas trwania: 240 min.
Kto prowadzi? Certyfikowany diagnosta oraz psycholog

W naszym Centrum posługujemy się poniższymi narzędziami diagnostycznymi:                                                                                                                                                   
Wywiad z rozwojowy i ogólny
Konsultacja z użyciem testu Moxo i kwestionariuszy Conners 3
Badanie funkcji wykonawczych (w tym: wybranymi elementami testu Stanford-Binet 5)
Podsumowanie i pisemna opinia po badaniu
CONNERS- 3

To badanie w kierunku ADHD oraz zaburzeń współwystępujących takich jak: zaburzenia opozycyjno-buntownicze, zaburzenia zachowania, zaburzenia lękowe oraz depresyjne. Testy wypełniają zarówno rodzice dziecka, jak również wychowawca przedszkolny/szkolny.

Zalecenia do wykonania diagnozy z użyciem narzędzia Conners – 3:
- nadpobudliwość motoryczna,
- impulsywność,
- trudności z motywacją do podejmowania działań,
- problemy z koncentracją i uwagą,
- zaburzenia zachowania,
- trudności z regulacją emocji.

Czas trwania: 50 min.
Kto prowadzi? Certyfikowany diagnosta.
TEST KOMPUTEROWY MOXO

To badanie wspierające w kierunku ADHD. Służy do oceny funkcji wykonawczych tj. uwaga, czas reakcji, impulsywność oraz nadaktywność. Daje informację na temat możliwości planowania, kontrolowania zachowania, rozwiązywania problemów oraz skupienia uwagi badanego, jak również wpływu dystraktorów wzrokowych, dźwiękowych oraz mieszanych na jego funkcjonowanie.

Czas trwania: 50 min.
Kto prowadzi? Certyfikowany diagnosta.

Objawy ADHD u dzieci:
1. Problemy z koncentracją:
- Szybko się rozprasza, łatwo traci zainteresowanie.
- Ma trudności z dokończeniem zadań i zapamiętywaniem instrukcji.
- Często gubi rzeczy, zapomina o obowiązkach.
- Unika lub niechętnie wykonuje zadania wymagające długotrwałego wysiłku umysłowego (np. odrabianie lekcji).
2. Nadmierna impulsywność:
- Przerywa innym w rozmowie, wtrąca się do rozmów dorosłych.
- Nie czeka na swoją kolej, np. w grach lub rozmowach.
- Podejmuje pochopne decyzje bez zastanowienia nad konsekwencjami.
- Ma trudności z kontrolą emocji – może szybko wpadać w złość lub frustrację.
3. Nadmierna aktywność (hiperaktywność):
- Ciągle się wierci, nie może usiedzieć w miejscu.
- Biega, skacze lub wspina się w sytuacjach, w których jest to nieodpowiednie.
- Ma trudność z cichą zabawą lub relaksem.
- Jest „w ciągłym ruchu”, często działa bez celu.

Objawy ADHD mogą różnić się w zależności od dziecka – u niektórych dominuje nadmierna nieuwaga, u innych impulsywność i hiperaktywność, a niektóre dzieci wykazują mieszankę wszystkich trzech typów.

PRODUCING

Dlaczego warto diagnozować ADHD u dzieci i młodzieży? Rzetelna diagnoza umożliwi:

- zrozumienie własnych trudności,
- skuteczne zarządzanie objawami,
- lepsze zarządzanie emocjami,
- poprawę relacji rówieśniczych i rodzinnych,
- wzrost samooceny i samoakceptacji,
- zatrzymanie powikłań nieleczonego ADHD pod postacią zaburzeń zachowania lub zaburzeń emocjonalnych.

PRODUCING

Polityka prywatnościCentrum Diagnozy i Terapii Zdrowy Smyk 2021Realizacja: ZebraWeb
sunusersspell-checkchart-bars