Konsultacja- to rozmowa z rodzicem odnośnie tego, co chciałby usprawnić u swojego dziecka, u którego pojawiła się obniżona sprawność manualna objawiająca się niekształtnością liter, nieprawidłowym trzymaniem narzędzia pisarskiego, szybką męczliwością ręki i niechęcią do wykonywania prac manualnych oraz zaburzoną percepcją wzrokowo – słuchowo – ruchową.
Diagnoza- jest podstawą, która pozwala wytyczyć cele oraz przygotować indywidualnie dobrany plan terapii dla danego dziecka. Podczas diagnozy oceniane są umiejętności w zakresie dużej i małej motoryki, w tym w szczególności umiejętności grafomotoryczne (rodzaj chwytu narzędzia pisarskiego, poziom rysunku), analizowane są potencjalne przyczyny ograniczeń dziecka w zakresie sprawności manualnej. Oceniane są również następujące aspekty funkcjonowania dziecka:
- zakres ruchomości stawów: barkowego, łokciowego i nadgarstka,
- napięcie mięśniowe i postawa,
- stabilizacja posturalna,
- przetrwałe odruchy niemowlęce,
- czucie powierzchniowe i głębokie w obrębie dłoni,
- percepcja wzrokowa,
- lateralizacja (preferencja ręki prawej bądź lewej),
- koordynacja bilateralna (wykonywanie czynności przy użyciu obydwu rąk jednocześnie).
Terapia- uczy cierpliwości i stymuluje koncentrację uwagi. Stanowi doskonałe uzupełnienie terapii logopedycznej, dzięki silnej podstawie neurofizjologicznej. Ćwiczenia dobierane są przez terapeutę indywidualnie do potrzeb i sprawności każdego dziecka. Rozpoczynając terapię należy dokonać wnikliwej obserwacji i diagnozy dziecka nie tylko pod kątem funkcjonowania samej ręki, ale także ewentualnych zaburzeń i dysfunkcji całego organizmu. Terapia skierowana jest przede wszystkim do dzieci wykazujących:
- zaburzenia napięcia w obrębie kończyny górnej (wzmożone lub obniżone napięcie),
- nieprawidłową postawę ciała,
- problemy z wykonywaniem codziennych czynności (picie z kubka, zapinanie guzików),
- problemy w zabawach manualnych (układanie małych przedmiotów, lepienie plasteliny),
- problemy grafomotoryczne (pisanie, malowanie),
- zaburzenia kontroli wzrokowo-ruchowej,
- problem z koordynacją ruchową.